Créée par le Centre des diversités et de l’inclusion de CentraleSupélec avec le soutien de notre partenaire QRT, "Un monde de maths" est une exposition proposant de découvrir ou redécouvrir des notions mathématiques des programmes de l’enseignement secondaire à travers différents métiers.

En tant qu’École d’ingénieur, CentraleSupélec est convaincue de la capacité des mathématiques à résoudre les défis complexes de notre société. Mais la portée de ce langage ne se limite pas aux ingénieurs et aux scientifiques. 

Au fil d’une série de 8 panneaux présentant, chacun, une notion et un métier, l’universalité et l’accessibilité des mathématiques sont mises en lumière.

Après avoir accueilli plus de 3400 élèves de la 4ème à la 2nde sur le campus de Paris-Saclay pour découvrir l’exposition avec les médiatrices de Sciencis, nous proposons ce contenu en libre accès pour l'ensemble de la communauté éducative : professeurs, parents et élèves.

Télécharger ici le livret d’accompagnement à destination des professeurs.

  • Voici les 8 panneaux qui ont été présentés lors de l'exposition qui s'est tenue sur le campus de Paris -Saclay. Cliquer sur chaque image pour obtenir un grand format en PDF.

Panneau ci-dessous d'introduction :

ACCUEILLIR L’EXPOSITION

Vous souhaitez accueillir l’exposition au sein de votre établissement ou de votre structure ? Contactez-nous pour nous parler de votre projet à : centre.diversites@centralesupelec.fr. Besoin d'un panneau en haute définition ? Utilisez également cette même adresse email.

CONTRIBUTIONS ET REMERCIEMENTS

L’équipe du Centre des diversités et de l’inclusion remercie l’ensemble des personnes ayant contribué à la création de cette exposition.

  • Témoignages : Léa, Nathan, Didier, Zakaria, Philippe, Nina, Elsa, Charlotte et Lilian, Sophie et Coline, Paul et Inès.
  • Accompagnement et validation du contenu : Pierre Pansu, directeur de la Graduate School de Mathématiques, Université Paris Saclay
  • Relecture, validation et accessibilité du contenu : Romain Péchabrier, professeur agrégé de mathématiques
  • Mise en récit, illustration et graphisme : Astrid Cornet
  • Scénographie : Mathilde Gullaud
  • Médiation scientifique : Sciencis
  • Soutien financier : Qube Research & Technologies

          

 

Elles et ils témoignent :

« L’exposition a permis de mettre en perspective les nombreux débouchés offerts par les mathématiques et de déconstruire certaines représentations des élèves : les mathématiques ne sont pas le domaine exclusif de l’ingénieur. Très didactique […], l’exposition soumet aux élèves des cas professionnels concrets mobilisant un savoir mathématique mais aussi des situations éprouvées par tout un chacun. »  Sandrine, professeure de mathématiques au Collège Charles Péguy (78)

« Ce qui m’a le plus marqué dans l’exposition, c’est de voir le nombre de métiers dans lesquels on utilise les maths. » Yanis élève de 3e

« Ce que j'ai préféré, c'est voir plusieurs notions de maths auxquelles on ne pense pas forcément en premier et les découvrir sous un autre angle. »Inaya, élève de 3e

« Ce qui m’a le plus marqué, à travers l’exposition, c’est l’importance des maths […] et le fait qu’elles servent dans presque tout. » Maëlys, élève de 2nde

« J’ai beaucoup aimé les situations utilisées sur chaque panneau, en fonction des différents sujets abordés, comme le système de like avec les algorithmes. » Noha, élève de 2nde

Requirements
 

  • Top students in home institution with excellent scientific background in mathematics, physics or computer sciences.
  • Interested in learning and living in an international and multicultural environment.
  • Proficiency in English.

More information: For any further information, contact us at: admissions@centralesupelec
 

Companies

More than 150 partner companies of CentraleSupélec will offer internships and contribute to the BEng curriculum.

Alumni

Students will be able to join the Alumni Association of both institutions.

Housing

At CentraleSupélec, Bachelor students are strongly encouraged to live in the dedicated residence on campus. At City U, students usually live on campus. City U will offer on-campus housing to 1st and 2nd-year students.

 

Core courses – Years 1 and 2

Basic sciences

Engineering sciences

Professionalization & Soft skills

Mathematics

Modelling

Human & social sciences

Physics

Automation

Project management and soft skills

Computer science

Projects

Innovation and Entrepreneurship

 

Streams - Years 3 and 4

Bioengineering

Mechanical Engineering

Data sciences

Electrical Engineering

After the Bachelor :

  • Pursuing further studies in a Master’s program at a university, an engineering school, or a business school.
  • Entering the job market.

Program

For four years, an international class of learners will study an intensive and multidisciplinary in innovation engineering curriculum. Students spend two years at CityU or a CentraleSupélec, where they follow a curriculum benefiting from the excellence in mathematics and sciences within worldknown Institutions. They then spend two years in the other institution, specialising in one of the four streams offered as part of the program.
Students will benefit from this hybrid undergraduate program elements from the best of both Asian and European engineering education traditions, along with extensive training in global perspectives, innovative mindset and research.

CentraleSupélec: legacy of French scientific excellence

Mission: The training and empowerment of our graduates to enter professional life with a strong focus on ethics, responsibility, and a commitment to addressing urgent societal challenges.
CentraleSupélec, a public engineering school, comprises four campuses in France (Paris-Saclay, Metz, Rennes, and Reims) with more than 5,000 students, including 3,800 engineering students, and brings together 18 research units. Highly internationalized, the school has established over 170 partnerships with the world’s leading institutions. As a leading higher education and research school, CentraleSupélec is a benchmark in engineering sciences and systems, ranked among the best global institutions. It co-founded the University of Paris-Saclay in 2020.

CityU HK: research, innovation, and professional education. named the “most international university in the world 2024” by times higher education

CityUHK has a diverse and international culture with over 20,000 students and collaborates with over 400 partners institutions in more than 40 countries/regions on student exchange. The College of Engineering is ranked among the world’s top 50 engineering institutions. It comprises six departments (architecture and civil engineering, biomedical engineering, electrical engineering, materials science and engineering, mechanical engineering, and systems engineering). It offers 14 undergraduate and 14 postgraduate programs, boasting a student body of over 4,700 undergraduates and postgraduates.  The College’s mission is to foster the career development of students, promote impactful innovations, and gain industry and global recognition.

Les salons

Pour découvrir les formations de l'École et discuter avec nos équipes pédagogiques, venez nous rencontrer lors des forums de formation organisés partout en France. Voici ci-dessous la liste des évènements auxquels nous participons :

Retouvez-nous également en ligne :
 

  • 14 janvier 2025 à 20h : Webinaire de présentation des Admissions Parallèles et des cursus ingénieurs pour les L3-bachelor-ATS - n1
  • 28 janvier 2025 à 20h : Webinaire de présentation des Admissions Parallèles et des cursus ingénieurs pour les L3-bachelor-ATS - n2

 

 

N'oubliez pas notre Journée Portes Ouvertes le samedi 8 février 2025.
 

En savoir plus sur les JPO

 

The ESA Academy Academic Scholarship programme aims to facilitate the access to space-related European academic programmes of tertiary education institutions by covering the tuition fees of selected students from ESA Member States, Associate Member States and Canada to complement their academic knowledge and better prepare them for a space-related career.

In this frame, the ESA Education Office is offering 2 scholarships to attend the 2024-2025 edition of the MSc&T Space Business Strategy (Master of Science & Technology).

The ESA Academy scholarship covers the tuition fees of the academic programme.

To be eligible for an ESA Academy Academic Scholarship, students must fulfil the following criteria at the start date of the academic programme:

  • - be minimum 18 years old at the time of the official start date of the academic programme;
  • - own a nationality of Austria, Belgium, Czechia, Denmark, Estonia, Finland, France, Germany, Greece, Hungary, Ireland, Italy, Luxembourg, The Netherlands, Norway, Poland, Portugal, Romania, Spain, Sweden, Switzerland, the United Kingdom, Slovenia, Slovakia, Latvia, Lithuania or Canada;
  • - not attend the academic programme as an incoming Erasmus student;
  • - not benefit of any additional financial aid to cover the tuition fees of the academic programme;
  • - agree with the conditions of the ESA Academy’s Privacy Policy;
  • - accept the guidelines of the ESA Academy Academic Scholarship;

 

Priority will be given to:

  • - students who have not been sponsored by ESA before;
  • - students who have less than 2 years of professional experience;
  • - students who are expected to benefit more from the financial support;
  • - international students with diverse backgrounds and nationalities.

To fill-in the application form, please contact admissions@centralesupelec.fr.

 

The decision by the Selection Committee will be communicated by beginning of December 2024.

ESA is committed to achieving diversity and creating an inclusive environment. To this end, applications from all eligible candidates irrespective of gender, sexual orientation, ethnicity, beliefs, age, disability, social origin, or other characteristics are welcome.

Pages